به مناسبت گرامیداشت از اولین سالروز وفات مرحوم استاد مسعود نوابی
احمدفريد حيدري احمدفريد حيدري

متن بیانیه مستشار مطبوعاتي و فرهنگي سفارت افغانستان در پاکستان

استاد مسعود نوابی فرهنگی والا مقام، نویسندۀ توانا و شاعر مستعد

دوم جنوری 2011

کمیونیتی سنتر، اسلام آباد – پاکستان

 

قال الله تبارک و تعالی فی الکتابه الکریم:

"کل نفس ذایقه الموت " یعنی هر نفسی چشنده مرگ است

مرگ عزیزان یکی از دردناک ترین تجربیاتی است که هر کس ممکن است در طول زندگی خود با آن روبرو شود و هیچ انسانی از این قاعده مستثنی نیست.

مرگ در انتظار همۀ ماست و راه فراری از آن هرگز وجود ندارد. ما، والدین، خویشاوندان، دوستان، معلمان و همسایه هایمان را از دست می دهیم و با هر از دست دادنی، بخشی از ما میرود و می میرد.

مرگ برای کسانی که فوت کرده اند، دیگر یک معما نیست و زنده ها تنها کسانی هستند که در تلاش برای فهم معنای آن هستند.

سوگ، حالت اندوه و ناراحتی شدید درونی در واکنش به از دادن شخص، یا عقیده و فکر خاصی است. سوگ پاسخ هیجانی ما نسبت به از دست دادن چیزی است. هر انسانی به روش خاص خود و به شیوه های واحد با پدیده سوگ روبرو می شود.

 

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق

ثبت است بر جریدۀ عالم دوام ما

 

دوستان عزیز!

یک سال قبل از امروز بهار دلی از خیل بهار دلان رفت و گلزمین ادب را خزان تاراج کرد. بوستان معارف، ادب و فرهنگ باغبانی را از دست داد که با معجز ادبیات و شعر، گلهای رنگین و خوشبوی معرفت و عطوفت را در گلشن ادب پرورش میداد، که عطر آن مشام جان را معطر میساخت و رایحۀ دل انگیز آن گم گشته گان را به وادی عشق و دیار جانان رهنمون می شد، رفتن جانسوز و غریبانۀ این ادیب فرهیخته و وارسته، صاحبدل و مردمی نه تنها به فامیل به و بازماندگانش بلکه بر ما نیز گران آمد.

برادران و خواهران!

ما امروز به مناسبت گرامی داشت و تکریم از مقام شامخ یکی از شخصیت های فرهیخته و دانشمند کشور، شاد روان استاد مسعود "نوابی" گرد هم آمده ایم. من به سهم خود در این محفل با شکوه، دعا و درود می فرستم به روح بلند و روان تابناک این مرد علم و ادب و نویسنده، شاعر و روشنفکر کشور و همه بزرگ مردان و بزرگ زنان این سرزمین که با تلاش، مجاهدت و فداکاری، هم خود شان نیکو نام زیستند و از خود نام نیک و خاطرات جاویدانه به یادگار گذاشتند و هم دروازه های علم و ادب و اندیشه و اخلاق را به روی فرزندان این وطن باز گشودند و به ما سیر و سلوک انسانیت و فرزانگی آموختند و نام این سرزمین تاریخی را بلند آوازه تر ساختند.

 

هموطنان عزیز!

یکی از وظایف و مسؤولیت های بزرگ ما این است که اگر می خواهیم چراغ علم و دانایی را روشن و فروزان نگهداریم، باید از پیش کسوتان و پیش گامان علم و فرهنگ خود همچون استاد "نوابی" و "نوابی" های دیگر، تجلیل نماییم و نام و یاد و خاطرۀ آنان را زنده نگهداریم و افکار و اندیشه ها و میراث علمی آنان را به منظور استفاده و آموختن و پند و عبرت گرفتن، بازخوانی، باز کاوی، مطالعه و بررسی نماییم و آثار و تألیفات آنان را چاپ و نشر کنیم.

 

حضار گرامی!

من از جانب خود و به نمایندگی از سفارتکبرای جمهوری اسلامی افغانستان مقیم اسلام آباد با اشتراک در احتفال امروزی وفات مرحوم استاد مسعود "نوابی" شخصیت فرهنگی، استاد گرانمایۀ معارف، شاعر و نویسندۀ توانای کشور که عمر عزیز و گرانبهای خویشرا در راه خدمت به اولاد وطن در کشور و دیار هجرت سپری نمود، مراتب تسلیت و همدردی خویشرا به مناسبت در گذشت موصوف خدمت بازماندگانش عرض نموده، برای خانوادۀ محترم شان خصوصاً نونهالان پدر از دست داده صبر جمیل و اجر جزیل و برای آن مرحومی غفران الهی و رحمت واسع از بارگاۀ خداوند متعال مسألت مینمایم.

 

روح مرحوم استاد مسعود "نوابی" شاد و یادش گرامی باد


January 9th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها